en:Loading...

Events

  • LEKCJE I WARSZTATY MUZEALNE (sala edukacyjna + wystawa główna)

    SZLAKIEM NIEDŹWIEDZIA WOJTKA
    Opis: To opowieść, która w przystępny sposób wprowadza najmłodszych w historię II wojny światowej. Wśród dramatycznych wydarzeń tego konfliktu niewiele jest wątków, które można opowiedzieć z dziecięcą lekkością i nadzieją. Jednym z nich są losy niezwykłego kaprala Wojtka – niedźwiedzia, który stał się symbolem armii generała Andersa. Zajęcia poświęcone jego historii pomogą uczniom nie tylko lepiej poznać przeszłość, ale także ją polubić.
    Czas trwania: 60-75 minut
    Grupa wiekowa: przedszkola, uczniowie klas 0 i 1-3 SP


    CO TO JEST MUZEUM?
    Opis: Muzeum to znacznie więcej niż tylko gabloty z zabytkami. Zapraszamy do odkrywania tajemnic poszczególnych działów MIIWŚ oraz wyjątkowych przedmiotów, które na co dzień pozostają ukryte w naszych magazynach i pracowniach. Być może ta podróż obudzi w Was pasję, która w przyszłości zaprowadzi Was do pracy w naszym zespole.
    Czas trwania: ok. 60 minut
    Grupa wiekowa: uczniowie klas 0 i 1-3 SP


    JAK PIASEK SYPNIĘTY W OCZY
    Opis: Aleksander Kamiński, autor Kamieni na szaniec, opisując działania małego sabotażu, porównał je do piasku sypanego w oczy, ukłucia komara czy drzazgi wbitej pod paznokieć – drobnych, lecz niezwykle dotkliwych ciosów wymierzonych okupantowi. Lekcja przybliża losy młodych konspiratorów z Organizacji Małego Sabotażu WAWER, którzy – często jako harcerze – podejmowali ryzykowne akcje, by ośmieszać Niemców, podważać ich autorytet i dodawać otuchy polskiemu społeczeństwu w trudnych latach okupacji oraz podtrzymywać wiarę w ostateczne zwycięstwo.
    Czas trwania: 75-90 minut
    Grupa wiekowa: uczniowie klas 4-6 i 7-8 SP


    SEKRETY ENIGMY
    Opis: Zachowanie w tajemnicy ważnych informacji ma ogromne znaczenie w trakcie działań zbrojnych. Dzięki potędze umysłów polskich kryptologów złamano kody Enigmy – niemieckiej maszyny szyfrującej. Wraz z muzealnymi edukatorami możecie odkryć na nowo świat szyfrów i tajemnice kryptologów.
    Czas trwania: 75-90 minut
    Grupa wiekowa: uczniowie klas 7-8 SP, uczniowie szkół ponadpodstawowych


    ZNAKI NADZIEI
    Opis: Jak wielką moc mogą mieć dwa palce uniesione w geście zwycięstwa, proste symbole malowane na murach czy kwiaty w narodowych barwach, zasadzone w ogrodzie? W czasie niemieckiej okupacji w wielu krajach Europy pojawiały się znaki, które stawały się cichym, lecz wymownym manifestem sprzeciwu wobec III Rzeszy. Niepozorne malunki na ścianach i codzienne gesty odwagi niosły przesłanie nadziei, jedności i wiary w zwycięstwo wolnego świata nad brutalnością okupanta.
    Czas trwania: 75-90 minut
    Grupa wiekowa: uczniowie klas 6-8 SP


    UMYSŁ PRZED SIŁĄ
    Opis: Wykrywacz metalu, krótkofalówka czy szczepienia przeciwko tyfusowi – to osiągnięcia, z których korzystamy również i dzisiaj. Niewiele osób jednak wie, że ich powstanie zawdzięczamy polskim naukowcom, którzy poprzez swoją pracę przyczynili się do pokonania Niemiec podczas II wojny światowej. Lekcja przypomni o wybitnych przedstawicielach polskiej nauki, których umiejętności wpłynęły na zwycięskie dla aliantów zakończenie II wojny światowej.
    Czas trwania: 75-90 minut
    Grupa wiekowa: uczniowie klas 6-8 SP, uczniowie szkół ponadpodstawowych


    CZY MOŻNA WRÓCIĆ DO DOMU, KTÓREGO JUŻ NIE MA? POLACY WOBEC POWOJENNEJ RZECZYWISTOŚCI
    Opis: Podczas zajęć uczniowie poznają historie osób, które po zakończeniu II wojny światowej musiały zmierzyć się z trudnym powrotem do codzienności. Razem zastanowimy się, co znaczyło „wracać” do zrujnowanych miast, odnajdywać swoje miejsce w nowych granicach i budować życie w kraju, który uległ ogromnym zmianom politycznym, społecznym i kulturowym. Zajęcia pozwolą młodym ludziom lepiej zrozumieć dramatyzm powojennego doświadczenia oraz dylematy, z jakimi mierzyli się zwykli ludzie – od utraty bliskich i domu, po konieczność zaczynania wszystkiego od nowa.
    Czas trwania: 90-105 minut
    Grupa wiekowa: uczniowie klas 7-8 SP, uczniowie szkół ponadpodstawowych

  • MAIN EXHIBITION

    The heart of the museum is the main exhibition, with area of over 6,000 square meters, which makes it one of the largest exhibitions presented by historical museums in the world. It is located 14 meters underground. The exhibition presents story about the tragic experience of World War II, about its genesis and consequences, about victims and perpetrators, about heroes and ordinary people. It is meant to resemble a history lesson that we must not forget.
  • OPROWADZANIE KURATORSKIE: TALIA KART I MENAŻKA. ŻYCIE CODZIENNE ŻOŁNIERZY W CZASIE II WOJNY ŚWIATOWEJ

    18 października o godzinie 12:00 zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie po wystawie stałej, które poprowadzi Artur Wodzyński.

    W czasie II wojny światowej zwaśnione państwa powołały do służby wojskowej ponad 100 milionów ludzi. Walki toczono na stepach, pustyniach, lodowych pustkowiach, w dżunglach, na morzach, oceanach i w powietrzu. Wszystkie te fronty łączyło jedno – kiedy nie toczyły się walki, toczyła się tam żołnierska codzienność. Trzeba było znaleźć czas na przemarsze, spożywanie posiłków, odpoczynek, rozrywki, a to wszystko w ekstremalnych warunkach przy ciągłym zagrożeniu życia. Spacer przybliży zwiedzającym dylematy żołnierskiego dnia powszedniego, zmartwienia i radości zaprzątające ich uwagę oraz spojrzenie ich własnymi oczami na żołnierską dolą.

    Artur Wodzyński – absolwent historii na UW, w latach 2012-2017 pracownik Działu Wystawienniczego Muzeum II Wojny Światowej, jeden z kuratorów wystawy głównej tegoż Muzeum. Autor książek “W odwrocie i walce. Codzienność żołnierzy polskich podczas kampanii 1939 r.” (2013 r.) i “Na pustynnym szlaku. Życie codzienne żołnierzy Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich” (2023 r.).

  • LEKCJE I WARSZTATY MUZEALNE (wystawa)

    PODRÓŻ W CZASIE. HISTORIA PEWNEJ RODZINY I JEJ MIESZKANIA
    Opis: Poznaj historię warszawskiej rodziny w czasie wojny przemierzając wraz z nią kolejne etapy niemieckiej okupacji Polski. W odtworzonym mieszkaniu z przełomu lat trzydziestych i czterdziestych XX w., w wielu zakamarkach czekają na odkrycie informacje, dzięki którym powstaje opowieść o okupacyjnych losach Polaków. Specjalnie przygotowana ekspozycja pozwala „dotknąć historii” i zmierzyć się z problemami, które stawiała przed mieszkańcami wojna.
    Czas trwania: 75-90 minut
    Grupa wiekowa: uczniowie klas 3-6 SP


    „KTO RATUJE JEDNO ŻYCIE…”. POMOC NIESIONA WSPÓŁOBYWATELOM
    Opis: … - ratuje cały świat.” W czasie niemieckiej okupacji dyplomaci, działacze społeczni i zwykli ludzie podejmowali niezwykły wysiłek, by pomagać ludności żydowskiej. Podczas zajęć na wystawie głównej MIIWŚ edukatorzy przybliżą uczniom sylwetki wybitnych członków Rady Pomocy Żydom „Żegota” oraz innych Polaków, którzy ryzykowali własnym życiem, by ratować sąsiadów. Lekcja pozwoli uczniom lepiej zrozumieć tragedię Zagłady oraz odwagę tych, którzy nie pozostali obojętni wobec okrucieństwa okupanta.
    Czas trwania: 90-105 minut
    Grupa wiekowa: uczniowie klas 7-8 SP, uczniowie szkół ponadpodstawowych


    MIĘDZY STRACHEM A NADZIEJĄ: CODZIENNOŚĆ POD OKUPACJĄ
    Opis: Wojna to nie tylko bombardowania, bitwy i wielkie ofensywy. Podczas niemieckiej okupacji w Europie to codzienne trudy życia – celowo potęgowane przez okupanta – najbardziej doskwierały ludności cywilnej. Dowiedz się, jak w tych trudnych latach ludzie radzili sobie z niedoborami żywności, odzieży i podstawowych środków do życia, jak wykorzystywali pomysłowość i solidarność, by przetrwać i zachować godność w warunkach okupacyjnej rzeczywistości.
    Czas trwania: 90-105 minut
    Grupa wiekowa: uczniowie klas 6-8 SP


    POLSKIE PAŃSTWO PODZIEMNE
    Opis: Na tle Europy okupowanej przez Niemców przykład Polski stanowi wyjątkowy fenomen. Obok działań zbrojnych rozwijała się powszechna działalność podziemna – wydawnicza, prasowa oraz tajne szkolnictwo. Podczas lekcji edukator muzealny przybliży uczniom te zagadnienia, a także wiele innych aspektów funkcjonowania Polskiego Państwa Podziemnego, pokazując, jak ogromny wysiłek i determinacja pozwoliły społeczeństwu polskiemu przetrwać w trudnych latach okupacji i zachować swoją tożsamość.
    Czas trwania: 75-90 minut
    Grupa wiekowa: uczniowie klas 7-8 SP, uczniowie szkół ponadpodstawowych


    DZIECI WOJNY: HISTORIE, KTÓRE TRZEBA POZNAĆ
    Opis: III Rzesza Niemiecka i Związek Sowiecki podczas II wojny światowej pozbawiły życia, zdrowia i dachu nad głową miliony ludzi. Najbardziej dramatycznie skutki wojny odczuły jednak dzieci – najmłodsi, dla których codzienność stała się walką o przetrwanie, a dzieciństwo naznaczone zostało cierpieniem, przymusową ewakuacją, głodem i strachem przed okrucieństwem okupanta.
    Czas trwania: 75-90 minut
    Grupa wiekowa: uczniowie klas 7-8 SP, uczniowie szkół ponadpodstawowych

  • OPROWADZANIE KURATORSKIE: ŚWIADKOWIE WIARY W PAŃSTWIE BEZ BOGA. PRZEŚLADOWANIE KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO W ZWIĄZKU RADZIECKIM

    19 października o godzinie 12:00 zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie po wystawie stałej, które poprowadzi Dmitriy Panto.

    Po przewrocie bolszewickim i utworzeniu Rosji Sowieckiej, a następnie Związku Radzieckiego, rozpoczął się okres brutalnych prześladowań religii, w tym również wyznań chrześcijańskich. Kościół katolicki jako jedna z religii obecnych na terenie ZSRR, także padł ofiarą represji. Jego struktury były systematycznie niszczone, a księża i wierni – rozstrzeliwani lub więzieni za wiarę. Dodatkowym czynnikiem obciążającym katolików w oczach władz sowieckich był fakt, że głowa Kościoła katolickiego znajdowała się w Watykanie. Z tego powodu duchowni i świeccy katolicy byli niemal automatycznie oskarżani o szpiegostwo na rzecz Stolicy Apostolskiej lub innych państw europejskich związanych z katolicyzmem. Podczas spaceru kuratorskiego zapoznamy się z historią antykatolickiego terroru w ZSRR – jego etapami, formami oraz przykładami oporu i przetrwania katolików w czasach prześladowań.

    Dmitriy Panto – doktor, kustosz dyplomowany, pracownik Działu Naukowego Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Sekretarz Polsko-Kazachstańskiej i Polsko-Uzbekistańskiej Komisji Historycznej. Do jego zainteresowań badawczych należą: historia Kościoła katolickiego w Cesarstwie Rosyjskim i ZSRR, terror stalinowski oraz deportacje w głąb Związku Radzieckiego. Jest autorem lub współautorem następujących prac: Deportacje Polaków i obywateli polskich do Kazachstanu w latach 1936–1941, wstęp i oprac. D. Panto, Gdańsk 2019; Krzywy obraz wojny. Armia Czerwona w Gdańsku i Prusach w 1945 r., Gdańsk 2019; Podwójnie deportowani… Żołnierze Polskich Sił Zbrojnych w Związku Sowieckim w latach 1945–1951 – dokumenty i materiały, wstęp i oprac. Dmitriy Panto, tłum. Gabor Chodkowski-Gyurics, Gdańsk 2022.

  • TEMPORARY EXHIBITIONS

    The ticket entitles you to visit three exhibitions presented in the temporary exhibition hall:

    • FAUNA. Animals at war and their people

    • Fake for Real. A History of Forgery and Falsification

    • The Soil Loses Nothing: Civilian Prisoners at Westerplatte (1939–1941)
  • LEKCJE I WARSZTATY MUZEALNE (sala edukacyjna + wystawa czasowa)

    SŁUGA, PRZYJACIEL, SYMBOL? O ZWIERZĘTACH W LITERATURZE I HISTORII (oferta do 19.12.2025)
    Opis: Zajęcia łączą analizę literacką z refleksją etyczną nad relacją człowieka ze światem zwierząt. Punktem wyjścia do dyskusji będzie Folwark zwierzęcy George’a Orwella – uczniowie zastanowią się nad znaczeniem symboliki zwierząt, mechanizmami manipulacji, pojęciem wolności oraz odpowiedzialnością. Następnie młodzież weźmie udział w zwiedzaniu wystawy czasowej Fauna. Zwierzęta na wojnie i ich ludzie, która ukazuje różnorodne postawy ludzi wobec zwierząt w kontekście wojennym. Poprzez poruszające historie i eksponaty uczestnicy będą mogli rozwijać empatię, krytyczne myślenie oraz wrażliwość moralną, a także zrozumieć, jak wojna wpływała na wszystkie istoty – ludzkie i zwierzęce.
    Czas trwania: 90 minut
    Grupa wiekowa: uczniowie szkół ponadpodstawowych


    „PRAWDA CZY FAŁSZ? ODKRYWAMY ŚWIAT FAKE'ÓW” (oferta do 31.10.2025)
    Opis: Warsztaty z towarzyszącym zwiedzaniem wystawy czasowej „Fake (f)or Real: A History of Forgery and Falsification” to okazja, by odkryć świat fałszerstw i manipulacji – od starożytności po współczesność. Uczestnicy zobaczą, jak ideologie i osobiste przekonania mogą zniekształcać rzeczywistość i prowadzić do dezinformacji. W części warsztatowej będą mogli w kreatywny sposób analizować i odkrywać mechanizmy oszustw, rozwijając swoją wrażliwość informacyjną i umiejętność krytycznego myślenia.
    Czas trwania: 90 minut
    Grupa wiekowa: uczniowie klas 7-8 SP, uczniowie szkół ponadpodstawowych

  • OPROWADZANIE KURATORSKIE: CHLEB I STRACH POWSZEDNI. ŻYCIE CODZIENNE LUDNOŚCI CYWILNEJ W CZASIE II WOJNY ŚWIATOWEJ

    25 października o godzinie 12:00 zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie po wystawie stałej, które poprowadzi Artur Wodzyński.

    Druga wojna światowa była dramatycznym doświadczeniem nie tylko dla żołnierzy, ale przede wszystkim dla ludności cywilnej państw walczących. Miliony mężczyzn, kobiet i dzieci musiały na nowo nauczyć się codzienności, w którą brutalnie wkroczyły terror okupacyjny, przymusowa praca ponad siły, głód, bombardowania, wszechobecna przemoc czy wreszcie nieustanny strach i lęk o życie swoje i bliskich. W czasie spaceru dowiemy się, jak w latach 1939-1945 cywile oswajali straszną wojenną codzienność, jak radzili sobie z problemami dnia powszedniego i z jak różnorodnymi wyzwaniami mierzyli się obywatele różnych walczących państw.

    Artur Wodzyński – absolwent historii na UW, w latach 2012-2017 pracownik Działu Wystawienniczego Muzeum II Wojny Światowej, jeden z kuratorów wystawy głównej tegoż Muzeum. Autor książek “W odwrocie i walce. Codzienność żołnierzy polskich podczas kampanii 1939 r.” (2013 r.) i “Na pustynnym szlaku. Życie codzienne żołnierzy Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich” (2023 r.).

  • LEKCJE MUZEALNE (Westerplatte)

    WESTERPLATTE - OD PIASZCZYSTEJ WYSPY DO BOHATERSKIEGO MIEJSCA. MALI ODKRYWCY HISTORII
    Opis: Zajęcia dla dzieci wprowadzają najmłodszych w historię Westerplatte w ciekawy i obrazowy sposób. Dzięki bajkowej opowieści o piaszczystej wyspie oraz pracy z mapą czy makietą uczestnicy poznają podstawowe pojęcia związane z przeszłością, wojną i bohaterstwem. Poprzez zabawę w archeologów dzieci odkrywają „skarby” ukryte w piasku, rozwijając przy tym spostrzegawczość, kreatywność i motorykę. Całość uzupełniają rozmowy o znaleziskach oraz wspólna „wystawa”, które pomagają najmłodszym zrozumieć, że historia to opowieść o dawnych ludziach i wydarzeniach.
    Czas trwania: 90 minut
    Miejsce zajęć: sala edukacyjna
    Grupa wiekowa: przedszkola, uczniowie klas 0 i 1-3 SP


    WESTERPLATTE - PIERWSZA BITWA II WOJNY ŚWIATOWEJ
    Opis: Zajęcia dla uczniów klas 4–8 to okazja do pogłębienia wiedzy o pierwszej bitwie II wojny światowej i zrozumienia znaczenia Westerplatte jako symbolu odwagi i oporu. Dzięki prezentacji multimedialnej, zwiedzaniu terenu oraz pracy z eksponatami uczestnicy poznają bohaterów walk z września 1939 roku i uczą się analizować źródła historyczne. Wizyta w wartowniach, koszarach i pod Pomnikiem Obrońców Wybrzeża pozwala doświadczyć historii w autentycznych miejscach. Zwieńczeniem spotkania jest quiz drużynowy lub gra terenowa, które w atrakcyjny sposób utrwalają zdobytą wiedzę i rozwijają umiejętności pracy zespołowej.
    Czas trwania: 90 minut
    Miejsce zajęć: sala edukacyjna
    Grupa wiekowa: uczniowie klas 4-8 SP


    WESTERPLATTE: MIT, PROPAGANDA I HISTORYCZNE KONTROWERSJE
    Opis: Zajęcia dla uczniów szkół średnich to pogłębiona refleksja nad historią Westerplatte, w której fakty splatają się z propagandą i narodowymi mitami. Uczestnicy analizują różne źródła – od wspomnień żołnierzy po materiały propagandowe – ucząc się krytycznego myślenia i oceny narracji historycznych. Spacer po terenie półwyspu oraz wizyta w wystawie w dawnej elektrowni pozwalają dostrzec, jak pamięć o wydarzeniach bywa kształtowana przez różne epoki i ideologie. Zwieńczeniem zajęć jest dyskusja i mini-prezentacje uczniów, które rozwijają umiejętność argumentacji i samodzielnego formułowania wniosków.
    Czas trwania: 90 minut
    Miejsce zajęć: sala edukacyjna
    Grupa wiekowa: uczniowie szkół ponadpodstawowych

  • WARSZTATY PLASTYCZNE (sala edukacyjna + wystawa czasowa)

    Warsztaty edukacyjno-artystyczne dla grup zorganizowanych towarzyszące wystawie czasowej „Fauna. Zwierzęta na wojnie i ich ludzie”


    Cykl warsztatów to zaproszenie do refleksji nad poświęceniem, odwagą i lojalnością zwierząt w czasie wojny. Uczestnicy będą mieli okazję wyrazić swoje emocje i przemyślenia poprzez sztukę, tworząc prace inspirowane losem zwierzęcych bohaterów.
    Zajęcia rozwijają nie tylko kreatywność i wrażliwość artystyczną, ale także empatię oraz świadomość roli zwierząt w historii człowieka. Uczestnicy będą pracować z różnorodnymi technikami plastycznymi – takimi jak nitkografia, scrapbooking, quilling czy rzeźba z tkanin – tworząc kompozycje pełne symboliki i emocji.
    Elementem zajęć jest wizyta na wystawie czasowej „Fauna. Zwierzęta na wojnie i ich ludzie” w częściach związanych z wybranym tematem.


    SKRZYDŁA I ŁAPY - HISTORIA Z PAPIERU
    Zajęcia wprowadzają uczestników w świat scrapbookingu, stemplowania i quillingu. Dzieci stworzą autorskie kartki artystyczne – plastyczne formy podziękowania dla zwierząt bohaterów.
    Za pomocą papierowych detali, spiralnych form i warstwowych kompozycji uczestnicy oddadzą szacunek i wdzięczność dla odwagi oraz lojalności zwierząt takich jak psy, konie czy gołębie.
    Czas trwania: 60 minut
    Grupa wiekowa: przedszkola, uczniowie klas 0 i 1-3 SP


    ZWIERZĘTA, PAPIER I MY
    Opis:Warsztat oparty na tradycyjnych technikach rękodzielniczych połączonych z inspiracjami surrealizmu i dramatyzmu. Uczestnicy stworzą rzeźbę na bazie papieru, wykorzystując także ścinki tkanin, włóczkę, papier, plastelinę oraz inne materiały. Celem zajęć jest oddanie emocji związanych z wojenną codziennością i rolą zwierząt jako cichych, lecz bohaterskich towarzyszy ludzi.
    Dzieła będą trójwymiarowe, bogate w tekstury i symboliczne znaczenia, przywodzące na myśl zniszczenie, poświęcenie i pamięć. Inspiracją będą m.in. twórczość Zdzisława Beksińskiego oraz dramatyzm malarstwa Tomasza Szybalskiego.
    Czas trwania: ok. 90 minut
    Grupa wiekowa: uczniowie klas 0 i 1-3 SP


    NIĆ PRZYJAŹNI I ODWAGI
    Zajęcia łączą elementy edukacji historycznej z refleksją emocjonalną i twórczym działaniem. W technice nitkografii – tworzenia obrazów z nici i włóczki bez użycia igły – uczestnicy opracują prace inspirowane prawdziwymi historiami psów, koni, gołębi i innych zwierząt towarzyszących ludziom podczas wojen.
    Centralnym motywem będzie symboliczna nić – jako znak przyjaźni, nadziei, metafora scalania i odbudowy po zniszczeniu. Warsztaty rozwijają kreatywność, empatię oraz zdolność narracji poprzez formy plastyczne.
    Czas trwania: ok. 90 minut
    Grupa wiekowa: uczniowie klas 0 i 1-3 SP


    DZIENNIK WOJENNEGO ZWIERZĘCIA
    Podczas tych warsztatów uczestnicy przeniosą się w świat zwierząt-żołnierzy. Każdy stworzy wyjątkowy dziennik z perspektywy wybranego zwierzęcia, opisując jego życie, odwagę, lojalność i relację z człowiekiem. Forma pracy będzie łączyć słowo, rysunek
    i nieograniczoną wyobraźnię twórcy. Dzięki temu dzieci będą wyrażać emocje oraz przeżycia zwierząt, które odegrały ważną rolę zarówno na polu walki, jak i poza żołnierską służbą.
    Zwieńczeniem warsztatu będzie prezentacja, podczas której uczestnicy przedstawią losy swoich bohaterów.
    Czas trwania: 60-75 minut
    Grupa wiekowa: uczniowie klas 0 i 1-3 SP

  • WARSZTATY RODZINNE - BAŚNIE, FAUNA, RĘKODZIEŁO

    W świecie, w którym codzienność coraz częściej przenosi się do przestrzeni online, zapraszamy rodziny do wyjątkowego miejsca sprzyjającego wspólnemu spędzaniu czasu, odkrywaniu pasji oraz budowaniu więzi poprzez spotkanie z historią i twórczością.
    W ramach cyklu rodzinnych spotkań połączymy historię, literaturę, emocje i działania artystyczne. Wykorzystamy materiały z recyklingu, by nadać im drugie życie, tworząc miękkie maskotki i postacie inspirowane zwierzętami, które w czasie wojny musiały zmagać się z trudnymi warunkami.
    Dzięki rękodziełu, wzbogaconemu narracją płynącą z wystawy, każdy uczestnik będzie miał szansę stworzyć własne, niepowtarzalne dzieło sztuki — pełne wyobraźni, emocji i indywidualnego charakteru.

    Częścią zajęć jest wizyta na wystawie czasowej „Fauna. Zwierzęta na wojnie i ich ludzie” oraz na wystawie głównej w sekcjach związanych z tematem spotkania.


    I CYKL SPOTKAŃ: WARSZTATY DO WYSTAWY CZASOWEJ FAUNA. ZWIERZĘTA NA WOJNIE I ICH LUDZIE

    • 18.10.2025 - Siła i lojalność - koń z nici
    • 15.11.2025 - Dziennik wojennego zwierzęcia

    II CYKL SPOTKAŃ: BAJKI Z CZASÓW MINIONYCH - LITERATURA DZIECIĘCIA Z OKRESU II WOJNY ŚWIATOWEJ

    • 11.10.2025 - Śladami Kota w Butach
    • 11.10.2025 - Mapa przygód Koziołka Matołka
    • 8.11.2025 - Wędrówki Pyzy
    • 8.11.2025 - Czerwony Kapturek

    III CYKL SPOTKAŃ: BĘDĘ SZYĆ SAM/A - PRAKTYCZNY PORADNIK

    • 22.11.2025 - Szycie zabawek tekstylnych
    • 29.11.2025 - Miś do przytulania
    • 13.12.2025 - Szycie świątecznego aniołka

    WAŻNE!

    1. Muzeum w uzasadnionych przypadkach zastrzega sobie możliwość zmiany form i zasad rezerwacji oraz godzin zajęć lub ich tematu.
    W szczególnych wypadkach Muzeum zastrzega sobie prawo do poinformowania o zmianach w momencie ich wystąpienia.
    2. Muzeum informuje, że zajęcia z udziałem dzieci mogą być utrwalane dla celów edukacyjnych, promocyjnych i komercyjnych MIIWS w Gdańsku. Wypełnienie i odesłanie niniejszego formularza oznacza wyrażenie zgody na: fotografowanie, nagrywanie i filmowanie uczestników przez osobę upoważnioną z ramienia Muzeum oraz na użycie wizerunku uczestników w drukowanych i elektronicznych materiałach edukacyjnych, promocyjnych i komercyjnych MIIWS w Gdańsku.
    3. Poprzez przesłanie wypełnionego formularza zgłaszający potwierdza, że zapoznał się i akceptuje:
    Regulamin zwiedzania MIIWŚ dostępny pod adresem:
    https://muzeum1939.pl/regulamin-zwiedzania-muzeum-ii-wojny-swiatowej-w-gdansku/4342.html
    ;
    Standardy Ochrony Małoletnich w MIIWŚ, dostępne pod adresem:
    https://muzeum1939.pl/standardy-ochrony-maloletnich

    Odesłanie wypełnionego formularza jest równoznaczne ze zgodą na otrzymywanie, na wskazany adres e-mail, informacji o działaniach statutowych Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.

  • BAŁTYK

    Reż. Iga Lis, 65 min, 2025, Polska, dokumentalny
  • DROGA DO VERMIGLIO

    Reż. Maura Delpero, 119 min, 2024, Włochy, Francja, Belgia, dramat
  • FAKE FOR REAL | W.A. MOZART – REQIEM D-MOLL KV 626

    Koncert w ramach wystawy czasowej „FAKE FOR REAL” | Historia fałszerstw i falsyfikatów

    Ekspozycja Fake for Real. Historia fałszerstw i falsyfikatów, przygotowana przez Dom Historii Europejskiej w Brukseli, poświęcona zjawisku fałszerstwa w historii Europy – od starożytności po czasy współczesne – staje się intrygującym tłem również dla Requiem. Historia tego utworu pełna jest niedopowiedzeń, mitów i legend: czy to naprawdę dzieło Mozarta? A może Süssmayra? A może – obu? A może jeszcze innych uczniów Mozarta? Właśnie te pytania nadają jego wykonaniu niepokojącą aktualność – w świecie, który wciąż na nowo pyta o autentyczność, prawdę i źródła. Requiem Mozarta w wersji ukończonej przez Franza Xavera Süssmayra nie jest falsyfikatem w ścisłym tego słowa znaczeniu. Ale jest dziełem częściowo mistyfikowanym historycznie, które przez dziesięciolecia funkcjonowało w kulturze jako dzieło jednego autora, mimo że powstało w wyniku współpracy, redakcji i rekonstrukcji pośmiertnej kilku kompozytorów.

    Co przemawia za uznaniem za falsyfikat:
    - Ukończone części (Sanctus, Agnus Dei, Benedictus) zostały w całości skomponowane przez Süssmayra, lecz przez dziesięciolecia funkcjonowały wyłącznie jako dzieło Mozarta, bez ujawnienia współautorstwa.
    - Celem było zachowanie pozoru kompletności utworu Mozarta – w tym sensie mogło dojść do świadomego wprowadzenia odbiorców w błąd.
    - Brak podpisu Süssmayra w pierwszym wydaniu partytury mógł budzić wrażenie, że całość pochodzi od Mozarta.
    - Konstancja (wdowa po Mozarcie) i jej otoczenie konsekwentnie utrzymywali narrację o jednolitym autorstwie, mimo że wiedzieli o wkładzie innych kompozytorów.

    Co przeczy uznaniu za falsyfikat:
    - Dzieło bazuje na autentycznych szkicach Mozarta – znaczna część utworu jest bezdyskusyjnie jego autorstwa (np. Introitus, duże partie Dies Irae, Domine Jesu).
    - Süssmayr był rzeczywistym współtwórcą, a nie kimś, kto podrabiał cudzy styl anonimowo lub podszywał się pod innego autora dla własnego zysku.
    - Dokańczanie dzieł po śmierci kompozytora było normalną praktyką, nietraktowaną wówczas jako fałszerstwo lub mistyfikacja.
    - Współczesne badania, rekonstrukcje i edycje jasno oznaczają udział Süssmayra – co redefiniuje dzieło z „fałszywego” na „wielowarstwowe”.

    Wykonawcy:

    Soliści:
    Anna Fabrello – sopran
    Ewa Marciniec – alt
    Ryszard Minkiewicz – tenor
    Leszek Skrla – bas-baryton

    Camerata Gedania – Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Gdańsku
    Harmonia Vocale – Zespół Wokalny Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku
    Przemysław Stanisławski – dyrygent

    Program:
    W.A. Mozart – Requiem d-moll KV 626

    Koordynator:
    dr hab. Andrzej Kacprzak

    Organizatorzy:
    Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
    Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku

    WSTĘP WOLNY

  • FINNEGANS W/FAKE

    „Finnegans W/Fake” jest historią naszej ojczyzny od czasów plemiennych do gwarów języka współczesnego – dojrzałego w wiecznym sporze racji i wolności. Aktorzy wespół z muzykami proponują widzom najwyższej próby doświadczenie muzyczne skomponowane przez Wojciecha Blecharza.
    Inspiracją jest powieść Jamesa Joyce’a – „Finnegans Wake”, nazywana „książką niemożliwą do przeczytania”. Irlandzki pisarz bawił się formą języka, zmieniał go w muzykę: tworzył własne słowa, łączył style, mieszał znaczenia.
    Idąc za intuicją autora, podczas naszego wydarzenia teatralnego pytamy wprost, co potrafią zrobić z nami słowa pozbawione dosłownych znaczeń? „Ojczyzna polszczyzna” rozebrana na dźwięki, przysłowia, docinki, modlitwy i memy? Czy język jest tym samym w zależności od użytkownika? I co mają na myśli liczni komentatorzy życia publicznego twierdzący, że kolejne rządy kradną język historii?
    Zapraszamy na eksperyment językowy Jamesa Joycea w teatralnym wydaniu.


    reżyseria: Katarzyna Kalwat
    tekst / adaptacja tekstu w oparciu o improwizacje aktorskie i muzyczne: Beniamin Bukowski / Kamil Kawalec (Żółć)
    muzyka: Wojciech Blecharz
    scenografia, kostiumy: Anna Tomczyńska
    instalacja multimedialna: Anna Tomczyńska i Maciej Powała

    obsada: Michał Mrozek, Igor Kujawski, Agnieszka Kwietniewska, Monika Łopuszyńska, Michał Opaliński, Janka Woźnicka,
    flety: Gabriela Irzyk, Ewa Liebchen

    produkcja: Maja Wisła Szopińska i Renata Majewska
    asystentki reżyserki: Maja Wisła Szopińska i Karolina Staniec
    kurator projektu: Piotr Rudzki
    produkcja: Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Fundacja Teatr Polski – TP dla Sztuki
    partner: Komuna Warszawa
    Bilety ulgowe przysługują:
    1) uczniom, studentom do 26 roku życia, doktorantom ― na podstawie legitymacji szkolnej, studenckiej bądź doktoranckiej;
    2) nauczycielom szkół, placówek oświaty ― na podstawie dokumentu uprawniającego do ulgi;
    3) wychowawcom zakładów poprawczych, domów dziecka, ośrodków opiekuńczo-wychowawczych, schronisk dla nieletnich - na podstawie dokumentu uprawniającego do ulgi;
    4) seniorom powyżej 65. roku życia ― na podstawie dokumentu potwierdzającego wiek;
    5) emerytom, rencistom, osoby niepełnosprawnym wraz z opiekunami ― na podstawie legitymacji;
    6) posiadaczom Karty Dużej Rodziny ― na podstawie posiadanej karty;

  • FOLLEMENTE. W TYM SZALEŃSTWIE JEST METODA

    Reż. Paolo Genovese, 97 min, 2025, Włochy, komedia romantyczna
  • FRANZ KAFKA

    Reż. Agnieszka Holland, 136 min, 2025, Czechy, Niemcy, Polska, Francja, biograficzny, dramat
  • HARVEST

    Reż. Athina Rachel Tsangari, 131 min, 2024, Wielka Brytania, Niemcy, USA, Francja, Grecja, dramat
  • MEMORY BURIED BENEATH THE SURFACE. ARCHAEOLOGY OF WESTERPLATTE

    The exhibition narrative focuses on archaeological discoveries related to the history of this area and the camp for Polish civilian prisoners organized by the Germans after the fighting at Westerplatte ended. The curators’ goal is to make the audience aware that Westerplatte is not only a peninsula heroically defended by a small group of Polish soldiers but also a site of German crimes against Polish civilians.

    The exhibition also emphasizes the symbolic significance of Westerplatte as the place where World War II began. It presents the history of the peninsula from the 17th century to the early 1940s, highlighting the daily life at Westerplatte and the difficult and responsible service of Polish soldiers in the face of the growing hatred of Germans towards any signs of Polish identity in the Free City of Gdańsk.

  • OPROWADZANIE PO WYSTAWIE CZASOWEJ FAUNA: CZY ZWIERZĘTA MAJĄ GŁOS?

    Czy zwierzęta mają głos w czasie wojny?
    Tak – trzeba tylko umieć ich wysłuchać.

    Zapraszamy na cykl sobotnich oprowadzań po wystawie czasowej „Fauna. Zwierzęta na wojnie i ich ludzie”. W trakcie spotkań wspólnie przyjrzymy się roli zwierząt w realiach II wojny światowej – zarówno tych domowych, dzikich, jak i symbolicznych. Zastanowimy się, jak fauna funkcjonowała w codzienności okupowanej Polski, jak była wykorzystywana, przedstawiana, a czasem… zapominana.
  • POKAZ TOWARZYSZĄCY WYSTAWIE FAKE FOR REAL: I KRÓL RZEKŁ: „CO ZA FANTASTYCZNA MASZYNA!”

    Reż. S. Compton, R. Hamlyn, 80 min, 2023, USA, dokumentalny

    Reż. A. Danielson, M. Van Aertyck, 89 min, 2023, Szwecja, Dania, dokumentalny

    Po seansie odbędzie się rozmowa, którą poprowadzi dr Kaja Klimek, doktorka kulturoznawstwa, edukatorka i krytyczka filmowa oraz popkulturalna.

    Pokaz jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie czasowej Fake for Real.


    Wstęp wolny!
    Bezpłatne wejściówki na wydarzenie są dostępne do pobrania przez naszą stronę internetową, w biletomacie znajdującym się w muzeum lub w kasach.
  • SIRÂT

    Reż. Oliver Laxe, 120 min, 2025, Hiszpania, Francja, thriller, dramat
  • SPACER HISTORYCZNY "ŚLADAMI WOJNY. KĘPA OKSYWSKA"

    Cykl spacerów historycznych w terenie otwartym

    Oferta kierowana do zorganizowanych grup uczniów powyżej 12 roku życia wraz z opiekunami (do 30 osób).

    Program spaceru obejmuje:
    - oprowadzanie przez rekonstruktora w pełnym umundurowaniu i uzbrojeniu WP z 1939 r.;
    - omówienie polskich stanowisk obronnych oraz miejsc śmierci i spoczynku polskich żołnierzy;
    - prezentację oryginalnego polskiego roweru wojskowego wraz z ekwipunkiem.

    Miejsce zbiórki: parking przy ul. Pomorskiej, przystanek autobusowy Dębogórze – Owocowa 02.
    Koszt: 10 zł/uczeń (opiekunowie bezpłatnie). Liczba miejsc jest ograniczona.
    Czas trwania: ok. 3 godziny

    Prosimy o zastosowanie odpowiedniego ubioru - teren jest zróżnicowany, a w przypadku trudniejszych odcinków wskazane będzie wygodne, turystyczne/trekkingowe obuwie. Ze względu na warunki terenowe i pogodowe, uczestnicy proszeni są o zachowanie ostrożności, zwłaszcza podczas stromych podejść. W przypadku intensywnych opadów deszczu niektóre elementy trasy mogą zostać zmodyfikowane.
  • SPACER HISTORYCZNY "ŚLADAMI WOJNY. KĘPA OKSYWSKA"

    Cykl spacerów historycznych w terenie otwartym

    Oferta kierowana do uczestników indywidualnych powyżej 14 roku życia (osoby niepełnoletnie z opiekunem).

    Program spaceru obejmuje:
    - oprowadzanie przez rekonstruktora w pełnym umundurowaniu i uzbrojeniu WP z 1939 r.;
    - omówienie polskich stanowisk obronnych oraz miejsc śmierci i spoczynku polskich żołnierzy;
    - prezentację oryginalnego polskiego roweru wojskowego wraz z ekwipunkiem.

    Miejsce zbiórki: parking przy ul. Pomorskiej, przystanek autobusowy Dębogórze – Owocowa 02.
    Koszt: 10 zł. Liczba miejsc jest ograniczona (do 30 osób).
    Czas trwania: ok. 3 godziny

    Prosimy o zastosowanie odpowiedniego ubioru - teren jest zróżnicowany, a w przypadku trudniejszych odcinków wskazane będzie wygodne, turystyczne/trekkingowe obuwie. Ze względu na warunki terenowe i pogodowe, uczestnicy proszeni są o zachowanie ostrożności, zwłaszcza podczas stromych podejść. W przypadku intensywnych opadów deszczu niektóre elementy trasy mogą zostać zmodyfikowane.
  • TRIUMF SERCA

    Reż. Anthony D'Ambrosio, 118 min, 2025, Polska, USA, biograficzny, religijny, wersja językowa: lektor